zprávy

Chcete v létě dojet staré zimní ‚gumy‘? Raději to nedělejte

časopis

Většina slovenských motoristů přezouvá a stále více dává přednost celoročním pneumatikám. Ale jsou i tací, kteří se rozhodnou dojet v létě zimní pláště. Legislativa to sice nezakazuje, ale má to svá úskalí.

Od dubna už nemusíme používat zimní pneumatiky, i kdyby byla na silnici souvislá vrstva sněhu a ledu. Jednoduše, sezóna zimních se legislativně skončila. Přezout však příliš brzy se nemusí vyplatit. Meteorologové i toto jaro věští návrat chladného počasí. Zejména v severních oblastech Slovenska proto není třeba s přezouváním spěchat. Nic se nestane, pokud přezutí posunete na konec dubna či začátek května. Přesto podle průzkumu Continentalu, který oslovil 2 145 řidičů, vyplývá, že do konce března zvykne přezout svá auta až 90 % řidičů. Dalších šest procent tak zvykne učinit do konce května. To znamená, že pouze 3,5 % motoristů své auto nepřezouvá.

Continental uvádí, že nejčastějším důvodem je používání celoročního obutí nebo snaha dojet opotřebované zimní pneumatiky, což zákon nezakazuje. Continental však upozorňuje, že v případě využívání zimních plášťů v létě je nutno myslet na bezpečnost. „Při používání zimních pneumatik v létě doporučujeme opatrnost a obezřetnost. Směs ani konstrukce zimních pneumatik nejsou totiž uzpůsobeny vyšším teplotám. Kromě horší stability má auto se zimními plášti v létě delší brzdnou dráhu a nižší odolnost vůči aquaplaningu. Pokud se řidiči přesto rozhodnou zimní pneumatiky dojet, rozhodně by měli dbát zvýšené opatrnosti,“ uvádí Aleš Langer z oddělení technického servisu

Průzkum Continentalu dále potvrdil, že trendem posledních let je růst popularity celoročních pneumatik. I když jich používá jen pár procent řidičů, do budoucna by se tento počet mohl zvýšit. Více než 40 % respondentů totiž uvedlo, že o pláštích, které lze používat po celý rok, už uvažovali. Za jejich hlavní výhodu považují především finanční a časovou úsporu, jelikož je zbavují pravidelné jarní a zimní návštěvy pneuservisu. Naopak téměř 60 % řidičů o nich vůbec neuvažuje. Nejčastěji proto, že si myslí, že tento typ pneumatik není dobrý ani na zimu a ani na léto.

Continental dává za pravdu oběma skupinám. Na jedné straně tvrdí, že vývoj nejnovějších dezénů a směsí pro celoroční pláště výrazně zlepšil vlastnosti těchto pneumatik v obou ročních obdobích, kvůli kterým původně zaostávaly za letními či zimními pneumatikami, ale na druhé straně je doporučuje jen řidičům, kteří jezdí příležitostně nebo jen na krátké vzdálenosti. Ti z nich mohou mít opravdu užitek. I zde však Continental upozorňuje, že není třeba zapomínat na fakt, že u celoročních pneumatik jde vždy o kompromisní řešení, které s sebou přináší jistá omezení.

Při výběru celoročních pneumatik doporučuje Continental řídit se testy nezávislých organizací. Vzpomeňme například německý autoklub ADAC. V podrobných výsledcích testů celoročních gum uvádí hodnocení těchto pneumatik v různých disciplínách. Tak mohou motoristé získat jasnou představu o tom, kde jsou jejich silné a kde slabé stránky. Zda jsou lepší na suché, mokré nebo zasněžené vozovce. Samozřejmě nejlepší je, pokud mají vyvážené vlastnosti v co nejširším spektru podmínek. Pokud ujedete na sněhu během roku jen pár kilometrů, je lepší vybrat si plášť, který je výkonný zejména na mokré a suché cestě, a naopak.

- Reklama -časopis
PR články

Redakce doporučuje

Články autora